Elbasani-Nuse e Rumelisë





Qyteti i Elbasanit ndodhet në luginën e lumit Shkumbin në Shqipërinë qendrore. U ndërtua mbi eshtrat e qytetit të lashtë të Skampës, një qendër  e fortifikuar në rrugën Egnatia, rrugë që lidhte portin e Durrësit me qytetin e Bizantit. Studimet arkeologjike dëshmojnë se jeta në zonën e qytetit të Elbasanit filloi në shekullin e 1 para Krishtit.  Ptolemeu shfaqi provat e para të Elbasanit të lashtë në shekullin e dytë të epokës sonë. Ai njihej me emrin “Skampa” e më vonë me raste edhe me emrin “Skampium.  Në kohën e sundimit të perandorit romak Deoklician (284-305 para Krishtit), kështjella Skampis u ndërtua në funksionin e rrugës Egnatia.  Kalaja romake ishte origjina e qytetit të ardhshëm të Skampis. Gjatë mbretërimit të Perandorëve Anastasios (492-518) dhe Justinian (527-565), qyteti njohu një ringjallje të jetës. Në këtë periudhë, muret rrethuese të qytetit u rindërtuan. Skampis u shkatërrua nga bullgarët dhe ostrogotët gjatë pushtimeve sllave të Ballkanit. Vendndodhja duket se ka qenë braktisur deri sa osmanët ndërtuan kampin ushtarak, e ndjekur nga rindërtimi urban nën sundimin e Sulltan Mehmet II, i cili ndërtoi kështjellën masive me katër anë, me një hendek të thellë dhe tri porta, dhe e quajti atë Ilj-basan, që do të thotë "vend dominues".



Qyteti u ngrit mbi themelet e kështjellës bizantine në  një fortifikim të sheshtë për qëllime strategjike nga Perandoria Osmane. Qendrat e popullsisë së qytetit kishin një rritje të shpejtë për shkak të pozicionit të tyre në mes të rrugëve tregtare dhe ushtarake.
Një panoramë rreth qytetit të Elbasanit është dhënë nga Evlija Celebi në shekullin e 17-të, i cili e përshkruan Elbasanin si një qytet me 18 lagje muslimane, 10 të krishterë dhe çifutë, që lulëzojnë me 1500 shtëpi, 46 xhami, 900 dyqane, 3 imareta dhe 3 banja (hamame).
“Qyteti jashtë mureve, i cili i ngjan kopshtit përrallor të Irem-it, ka 18 mëhalla me myslimanë dhe 10 mëhalla me të pafé grekë, shqiptarë e latinë.”(E.Celebi)
Gjatë shekullit të 18-të, Elbasani ishte një qendër e rëndësishme tregtare me zejtari të madhe, e dyta pas Shkodrës me rreth 30,000 banorë.
R.Elsie, ka shkëputur nga udhëpërshkrimi (Sejahatnameja) i Evlija Çelebiut për Shqipërinë edhe pjesë mbi Elbasanin. Sipas tij përshkrimi i Elbasanit para më shumë se treqind viteve ka qenë pa dyshim pika më kulminante e udhëpërshkrimit të Evlija Çelebiut për Shqipërinë.
Celebi e quan kalanë e Elbasanit, nuse në këtë botë. “Kalaja e madhe dhe e lashtë e Elbasanit, nuse në këtë botë. Sikundër qyteti i Antepit është nusja e Anadollit, ashtu edhe qyteti i Elbasanit është nusja e Shqipërisë në Rumeli.”
Kalaja e Elbasanit gjendet në një fushë pjellore, e cila shtrihet nga veriu e nga jugu në një gjatësi 300x350m dhe ka patur gjithsej 26 kulla. Kishte tri porta: një në lindje, një në perëndim dhe një në jug në drejtim të Mekës e cila ka një datë në harkun e saj që tregon vitin 1454-1455. Sot vetëm porta jugore është ruajtur dhe dy portat e tjera janë shkatërruar në shekullin e 19-të.
Brenda mureve të kështjellës, duke iu referuar Celebit, përveç shtëpive të banimit, strehonte edhe xhaminë Hunkar, kullën e orës dhe Xhaminë Sinan Pasa, të ashtuquajtur Xhamia e Mbretit. Ai shkruan:  
Përmbi portë, në nivelkati të dytë, është xhamia e Hynqarit, një ndërtesë e vjetër prej guri, me çatinë me tjegulla. Afër xhamisë është një kullë sahati e lartë. Sahati është i ndërtuar me mjeshtëri të lartë dhe është shumë i saktë, nuk luan as minutin e sekondën, prandaj dhe muezinët e të gjitha xhamive e ndjekin me besnikëri."
Sot Xhamia e Hunkarit në hyrje të Kështjellës nuk ekziston më, ndërsa Xhamia Mbret dhe kulla e orës ekzistojnë. Xhamia Mbret, xhamia më e  madhe dhe më e vjetra në Elbasan u ndërtua në 1490-1500 nga sulltani Bejazidi.   Në vitin 1967, koha kur i gjithë regjimi vendosi të shkatërronte të gjitha strukturat fetare, minarja e saj u shkatërrua dhe brendësia u modifikua gjithasht. Gjatë asaj kohe xhamia dëmtohet relativisht shumë. Është rindërtuar kohët e fundit, edhe pse pa minaren që dikur kishte. Katër anët e murit të saj ishin të mbushura me mbishkrime poezish nga udhëtarët që vinin nga Turqia, Persia apo Arabia. Edhe E. Celebi la një shënim të shkurtër mbi të. Për këtë xhami ai shkruan:
“Në mesin e kalasë është xhamia e vjetër e madhe e Sinan Pashës, ngrehinë njëkatëshe.


Faqet e jashtme të katër mureve të saj janë plotësisht të mbushura me dyvargëshe, vjersha,

kaside, hadithe dhe njëvargësh, të mbishkruar nga udhëtarë të ardhur prej Turqie, Arabie e

Persie, secili me dorën e vet, me bukurshkrim. Po të mblidheshin të gjithë së bashku, mbishkrimet do të përbënin 100 vëllime. Në këtë xhami kanë ardhur mijëra vjershëtorë, të
cilët janë munduar kush e kush të dëftejë mjeshtëri më të madhe vjershërimi se tjetri, prandaj
muret jashtëzakonisht të sheshta, të lëmuara e plot dritë janë të mbuluara me krijime artisttë panumërta. Madje, në pajtim me zakonin tim të hershëm për të lënë gjurmë në çdo fshat a
qytet a vend-faljeje ku shkoja, edhe unë kuturisa të shkruaja një dyvargësh e ta nënshkruaja:
Ketebehu seyyah-i’alem Evliya sene 1081 (E shkruar nga udhëtari nëpër botë Evlija, viti
1081/1670). Kronikanët u kanë vënë emra të veçantë çdo qyteti, kurse këtë Elbasan e kanë
quajtur Shtëpia e Vjershëtorëve.”

Qyteti i Elbasanit njihej për mikëpritjen dhe bujarinë e madhë. Dyert e shtëpive ishin hapur ditë e natë. Elbasanasit e kishin për turp ti mbyllnin derën mysafirit apo nevojtarit. Në pragjet e dyerve dhe në pjesën e hajatit shkruhej:
“Për ty agu i ditës është i bekuar me lavdi e mbrothësi,
Dera jote është e hapur për të gjithë nevojtarët.”
 “Nderi i shtëpisë varet nga i zoti,
Kurse nderi i të zotit varet nga bujaria e tij.”

Për bujarinë e Elbasanit Celebi thotë: “Kam dyzet vjet që udhëtoj, por kurrë nuk kam hasur një dashamirësi si kjo, mepërjashtim të Hizir Agait, komandantit të jeniçerëve në Tripolin sirian, dhe të qytetit të Elbasanit.”


Nuk dihet numri I sakte I xhamive të Elbasanit, por sipas Lef Nosit në vitin 1930 qyteti  kishte 31 xhami, ndërsa në kronikën e Celebiut ai numëron  46 faltore, nga të cilat më e


vjetra ishte xhamia e Sultan Mehmedit,

“një godinë dykatëshe, me numër të madh besimtarësh që kryejnë ritet e faljes”.
Në shekullin e 17-të brenda kështjellës kishte 460 shtëpi me një dhe dy katëshe  me çati me tjegulla. Qyteti jashtë mureve shtrihej nga të gjitha anët e kalasë. Shtëpitë brenda mureve të kështjellës kishin një densitet të madh të ndërtesave, ndërsa lagjet e jashtme ishin më të qeta. Celebi e përshrkuan në një mënyrë përrallore qytetin, gati gati si një kopësht prej kopshteve të Parajsës:
Sarajet e begata e plot dritë jashtë mureve të kalasë janë të hijeshuara me pjergulla të bukura, me kopshte si ato të parajsës, me lulishte, me çardakë e kënde kuvendimi. Janë me dy a tri kate, prej guri e me çati me tjegulla. Secila syresh ka çesëm me ujë të kulluar të rrjedhshëm dhe hauz e shatërvan që spërkat ujin nga sylynjarët. Janë banesa të rehatshme, si ato të kopshteve të parajsës. Në qytetin jashtë mureve të kalasë vetëm majat e minareve të xhamive janë të mbuluara prej plumbi; të gjitha ndërtesat e tjera kanë çati me tjegulla të kuqe.”
Sot, qyteti i minareve, isarajeve dhe kopshteve të lulëzuara, vazhdon ta ruajë akoma traditën e mikëpritjes, zemërbardhësisë, mirësisë dhe bujarisë. Fatkeqësisht, kjo gjë nuk mund të thuhet edhe për trashëgiminë arkitekturore të saj. Regjimi komunist, ashtu si në cdo qytet tjetër të Shqipërisë fshiu mbi 80% të trashëgimisë kulturore e arkitekturore të ngritur për mëse 5 shekuj.


 Nga Brunilda Basha
Revista Familja, Qershor, '19





Comments