Një vështrim i përgjithshëm mbi artin e Mozaikut



E vetmja gjë e re në botë është historia që nuk e njeh. (H.S. Truman)
Pa dyshim arti ka qenë dhe vazhdon të jetë  një pjesë domethënëse e civilizimit njerëzor. Cdo kulturë dhe vend është e pamundur të mos ketë prezencën e artit, në cfarëdo forme të mundshme. Shoqëria nuk ka egzistuar pa shprehur mënyrën e jetësës së njërëzve nëpërmjet anës artistike.  Aleksander Nehamas thotë: "Nga gjërat që mund të pohojmë me siguri, është se askush nuk është kompetent të thotë se ku fillon arti,  aq më tëpër  ku mbaron ai".

Krahas pikturës, muzikës dhe arkitekturës, mozaikët kanë luajtur një rol të madh në zhvillimin e perandorive më të mëdha në histori. Mozaiku është një formë arti dekorativ për të prodhuar imazhe zbukuruese mbi një sipërfaqe (dysheme, mur, tavan, et.) që realizohet nga kombinimi i ndryshëm përbërës të vegjël elementesh si copëza guri, xhami ose qeramike, të cilat ngjiten afër njëra-tjetrës. Mozaiku është një art i cili kërkon shumë kohë dhe punë dhe shpesh është shumë e kushtueshme. Por, nga ana tjetër është shumë më i qëndrueshëm në kohë sesa piktura,duke lejuar kështu dhe  realizimin e efekteve të dritës që janë të pamundura me media të tjera. Disa punime të suksheshme të mozaikëve ndër shekuj ruhet dhe ekspozohet në disa muze, ndër ta “Great Palace Mosaic Museum” (Stamboll, Turqi) dhe "Mus´ee du Bardo" (Tunis, Tunizi)

Mozaikët më të hershëm u aplikuan në veshjen e dyshemeve ose trotuareve, herë pas here edhe muret. Më vonë, tavanet gjithashtu u dekoruan. Fillimisht, mozaikët u përdorën rreptësisht në një kontekst arkitektonik. Më vonë, krijimi I mozaikëve të lëvizhme apo portretet u zhvilluan , si ikonat nga epoka e vonë e Bizantit. Mozaikët e parë që ne dimë ndodhen në Lindjen e Mesme. Kolonat e tempullit në Babiloninë së lashtë (Iraku i ditëve të sotme) kishin mijëra kone balte të vogla të shtypura në suva të lagësht në modele dekorative dhe gjeometrike.

Këto datojnë mijëra vjet më parë. Nga këto fillime modeste, mozaiku u zhvillua në një formë të rëndësishme  arti. Ishin grekët, në katër shekujt para Krishtit, ata që e ngritën teknikën e guralecave në një formë arti, me modele të sakta gjeometrike dhe skena të hollësishme të njerëzve dhe kafshëve.

Deri në vitin 200 para Krishtit, pjesët e prodhuara posaçërisht "tessera" përdoreshin për t'i dhënë detaje shtesë dhe gamë më të gjerë ngjyrave të veprës. Përdorimi i tesserave të vogla, ndonjëherë vetëm disa milimetra në madhësi, nënkuptonte që mozaikët mund të imitonin pikturat. Shumë nga mozaikët e ruajtur për shembull, në Pompei ishin vepër e artistëve Grekë. Zgjerimi i Perandorisë Romake e çoi mozaikun edhe më tej. Romakët përdorën tesserae prej qelqi me ngjyra të ndritshme, tulla të prera, tjegull dhe qeramikë. Këto materiale shtesë siguruan mozaikë me ngjyra të tjera si blu, jeshile, e zezë, e kuqe dhe e verdhë, shumica e të cilave nuk mund të gjendeshin në gur natyror. Duke përdorur një teknologji më të përparuar, Romakët gjithashtu i bënë tesserae më uniforme në madhësi dhe formë për një aplikim më të lehtë. Kjo lejonte detaje dhe realizëm edhe më të madh.Kryesisht, subjekti romak ishin skena që festonin perënditë e tyre, motive residenciale dhe modele gjeometrike.

Me ngritjen e Perandorisë Bizantine që nga shekulli V e tutje, me qendër Bizantin,  forma e artit mori karakteristika të reja. Këto përfshijnë ndikime Lindore në stil dhe përdorimin e “tesserave” të veçantë qelqi të quajtur "smalti" . Ndërsa në mozaikët romakë ishin përdorur më së shumti për dyshemetë, Bizantinët e aplikuan në veshjen e mureve dhe tavaneve. Smalti ishte i ngjitur, duke lejuar dritën të reflektohej dhe refraktohej brenda qelqit. Gjithashtu, vendoseshin në kënde të vogla në mur, në mënyrë që të kapnin dritën në drejtime të ndryshme.
Imazhet romake u përvetësuan në temat tipike të krishtera të mozaikëve bizantinë, megjithëse disa vepra janë dekorative dhe disa të tjera përfshijnë portrete të Perandorëve dhe Perandorive.
Mozaikët më të arrira byzantine ishin kryesisht arti biblik i krijuar për kishat në Kostandinopojë, siç është Sofia Hagia, por dhe për ndërtesat në të gjithë Perandorinë Bizantine.

Në shekullin e 8-të artistët musliman dilluan të përfshijnë mozaikun në dekorimin e xhamive. Më vone, Moor-ët esollën artin e mozaikut Islam në Gadishullin Iberik, në perëndim të Evropës. Në dallim nga përfaqësimet e figurative në artin bizantin, motivet islamike janë kryesisht figura abstrake dhe gjeometrike . Shembuj mahnitës mund të shihen në Xhaminë e Madhe në Kordoba, në Spanjë,  Pallatin Alhambra dhe Meknes në Marok. Materialet e mozaikëve varionin prej  guri, qelqi dhe qeramika.

 Në disa raste mozaiku krijohej në reliev tre dimensional, vendosur në një model gjeometrik abstrakt dhe dekoruar me një ngjyrë të vetme. Arti I mozaikut ishte present në ndërtesa, pallate, në tapiceri, në sende si vazo, pjatanca.Në disa dizajno mund të përfshihen dhe influence të qeramikës kineze.
 

 Në pjesën tjetër të Evropës, mozaiku pati një rënie gjatë kohës së mesjerës, megjithëse disa modele tjegullash në kisha përdornin akoma efekte mozaiku.

Në shek 19te pati një ringjallje të interesit, veçanërisht në stilin Bizantin, me ndërtesa të tilla si Katedralja Ëestminster në Londër dhe Sacre-Cœur në Paris. Lëvizja "Art Nouveau" gjithashtu përqafoi artin e mozaikut. Në Barcelonë, Antoni Gaudi  punoi me Josep Maria Jujol për të prodhuar mozaikë qeramike të Parkut Guell në dy dekadat e para të shekullit të 20-të.

Arti i mozaikut ka qenë I pranishëm dhe në territoret Shiptare. Gërmimet arkeologjike kanë zbuluar pasuri të madhe mozaikësh në disa qytete si  Shkodër, Durrës, Apoloni, Sarandë, Butrint etj. Mozaiku më i hershëm dhe më I shquar është Bukuroshja e Durrësit, e cila daton në shek. IV para Krishtit. Mozaiku ndodhej në thellësinë 3.80 metra në themelet e një shtëpie dykatëshe, vetëm 150 metra pas godinës së teatrit “Aleksandër Moisiu" të qytetit. Mozaiku ka formë eliptike me diametrin e madh 5.1 metra dhe zë një sipërfaqe afro 9 metër katrorë. Si figurë qendrore ka kokën e një gruaje, të cilën e rrethojnë bisqe të mëdhenj me dredhëza, rrotëza, lule zambaku e lule kambane, që mbushin njëkohësisht të gjithë sipërfaqen e mozaikut. Mozaiku është mbiquajtur “Bukuroshja e Durrësit", një emër metaforik në nderim të grave të qytetit të lashtë, por edhe të mjeshtreve ilirë që e krijuan atë. Teknika e përdorur për krijimin e mozaikut është me gurë zalli natyrorë me ngjyra të ndryshme të ngjitura me njëra tjetrën me mjeshtëri shumë të madhe.
Mozaikët e kanë zanafillën në shtrimin e dyshemeve me gurë të bardhë e të zinj dhe në shek. III vijojnë me dyshemetë polikrome, të pasura me figura floreale e gjeometrike. Në këtë kohë hasim mozaikë me temë nga mitologjia. Në Apoloni është zbuluar një mozaik me skena nga lufta e amazonave. Shumica e mozaikëve të zbuluar në vendin tonë tregojnë se kanë qenë dysheme kishash, paraklisesh të krishtera ose dysheme pagëzimoresh.  Në shekujt e parë të krishterimit vërejmë se nga gurët e zallit u kalua në kubikë të prerë prej mermeri, balte të pjekur e qelqi. Arti i mozaikut në Shqipëri arriti kulmin e tij gjatë viteve të sundimit të perandorit Justinian, në shek. V-VI. Disa nga mozaiket më të shquar mund të përmendim; bazilika e Tepesë në Elbasan, mozaiku i Shën Joanit në Tiranë, mozaiku pranë trapezerisë së manastirit të Shën Mërisë në Apoloni, mozaiku i Antigonesë në Gjirokastër, mozaiku i Linit në Pogradec.


Mozaiku, kjo formë elegante e artit është vërtetuar të jetë e gjithanshme dhe e qëndrueshme duke mbijetuar për mijëra vjet. Për shkak të eleganës dhe shkëlqimit që shpërfaq ai aplikohet edhe sot në ndërtesa të ndryshme si edhe në forma moderne. 



Brunilda Basha
x

Comments